maandag 13 februari 2012

# 30 Google Books & e-books

Mijn allereerste kennismaking met een e-reader was in de bibliotheek, en vond het wel een leuk ding maar had gelijk wel door dat het niks voor mij was. Geef me dan maar een aantal "dwarsliggers" mee op vakantie. Ik vind ze ook nog steeds best wel duur. Gelukkig hoef je niet speciaal een e-reader aan te schaffen om een e-book te lezen.
Op mijn iphone kan ik namelijk ook e-books lezen (Al worden ze hier i-books genoemd het blijft hetzelfde) Inmiddels ben ik halverwege het boek: De jongen in de gestreepte pyjama van John Boyne. Had in het begin wel wat moeite met het lezen op de iphone maar ik kwam er al gauw achter dat dat aan mijn ogen ligt. Inmiddels dus met leesbril op en dat gaat prima.( Natuurlijk kun je de lettergrootte instellen maar dat vind ik niet prettig lezen.)Een groot nadeel van de e-books vind ik toch de prijs, echt goedkoop is het niet. Zelf zal ik niet zoveel e-books aanschaffen, heb immers de hele bibliotheek aan gewone boeken tot mijn beschikking en dat kost mij niets. En echt veel lezen doe ik ook niet, misschien als de kinderen groot zijn dat ik wat meer rust in mijn donder heb om een boek te lezen. Maar vooralsnog is het vooral in de vakantie dat ik lees. Een groot voordeel is natuurlijk dat ik mijn iphone en dus ook mijn e-book altijd bij me heb! Wat de toekomst voor de bibliotheek betreft: ik kan er nog niet zoveel zinnigs over zeggen, behalve dat we (weer) veel te laat zijn hiermee. Hadden we niet tijden geleden al onze klanten moeten informeren hierover of moeten we misschien eerst kijken of en hoeveel van onze klanten intresse heeft en waarom kan het in A'dam en Utrecht al wel? Waarom bundelen we (alle bibliotheken in nederland) onze krachten niet beter? Nou ja...ik wacht de ontwikkelingen rustig af want ik heb mijn boek nog niet uit en heb nog een hele stapel dwarsliggers klaarliggen.

1 opmerking:

  1. Hey Petra, ik had deze blog al eerder gelezen, maar blijkbaar nog niet gereageerd...Jij loopt dus nog niet echt warm voor de e-reader, maar lees al wel via je iphone. Dan ben je verder dan mij moet ik eerlijk bekennen, ik moet het nog steeds eens uitproberen, maar houd ook zo van een gewoon boek... en ja, we zijn weer (te) laat als bibliotheken. Pas eind dit jaar komt er één digitale bibliotheek, zie http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/12/07/e-books-lenen-uit-landelijke-digitale-bibliotheek.html, maar op dit moment moeten wij onze klanten nee verkopen en dat is erg jammer.
    Gelukkig heb ik ook nog een stapeltje boeken thuis liggen ;-) Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen