woensdag 25 januari 2012

# 27 Copyright

De meeste internetgebruikers staan er niet bij stil dat er een auteurswet bestaat. We kopiëren er maat op los. We worden er zelfs mee geholpen. Neem nou de Flickr database, je kunt zelf kiezen welk formaat je wilt kopiëren! Wie staat er dan nog bij stil om de bron te vermelden? Zelf maak ik me er ook schuldig aan, neem nou de kerstkaart die op mijn blog staat. Die heb ik van het internet geplukt, ben de foto zowel bewerkt als onbewerkt tegengekomen. Zelf heb ik de foto ook nog weer bewerkt. Ik heb niet het idee dat ik iemand heb benadeeld.


 Zelf maken we vaak foto's van ijshockey, de sport van mijn zoon. Deze plaatsen we dan op facebook zodat iedereen (nou ja alleen vrienden) ze kan kopiëren. En daar maken we dan weer veel mensen blij mee. Natuurlijk kun je geen foto's en of teksten van een ander gebruiken voor je bedrijf zonder bronvermelding. Wat teksten aangaat kom ik best vaak bronvermelding tegen, vooral op twitter. (@omdenken)

1 opmerking:

  1. Internet nodigt ook wel heel erg uit om de kopieren/knippen en plakken, maar je moet je er wel bewust van zijn dat dit eigenlijk niet mag, tenzij via creative commons de eigenaar toestemming geeft (met bronvermelding!), maar ja, muziek en films downloaden mag ook niet, toch maken we ons daar ook in grote getale schuldig aan... niet voor niets is daar nu zo'n commotie om en wordt deze regelgeving veel strikter. Als jij zelf die foto's maakt ben jij eigenaar en mag je ze online zetten, maar als er anderen opstaan, moet je officieel toestemming vragen (wat natuurlijk geen hond doet).
    Maar in theorie weten we nu hoe het moet ;-)
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen